Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Träningshelg i Säffle!

Av Lena - 19 oktober 2010 09:44

Helgen som var tillbringade vi hos kennelmamma Linda i Säffle och som vanligt åkte man hem med vemod över att de trevliga dagarna gick alltför fort MEN också en känsla av stor glädje över att ha valt en uppfödare som är så engagerad i sina valpköpare!

Linda är så otroligt kunnig och duktig att instruera och ser till varje hunds/ekipages behov och anpassar träning, belöning och krav trots likheter i många av hundarnas egenskaper. 

Har ju absolut förstått att en Demefinezz-hund kräver sin förare och att då ha en uppfödare som ställer sina krav MEN finns där när man behöver hjälp är en enorm trygghet!


Förutom att träffa Linda och träna hund var det kul att träffa andra i Demefinezz-släkten! Det är alltid lika avslappnat och högt i tak och numer är min obligatoriska nervositet som bortblåst i o m den lättsamma stämningen!


   (Fotograf: Yvonne)

Norma i uppletande (Fotograf: Yvonne)


Har tänkt mycket på det här med hund och hundträning på sista tiden. Jag har aldrig tidigare tränat och lärt in moment och Norma är min första "försökskanin" (stackarn, haha!) När hon var yngre var jag så rädd att göra fel i träningen och "förstöra" henne. Med stor och ovärdelig hjälp av Anna Trolle byggde vi tillsammans upp en grund som gjorde att jag litade mer och mer på mig själv. Men sen har det helt klart tagit 2,5 år för mig att att lära känna min hund, lika många år som Norma är idag!

I början tyckte jag alla tips och råd lät så himla bra och jag ville pröva allt och hade svårt att sålla ur och blev bara osäker, men idag känner jag mig mer och mer säker på vad som passar oss eller ej och vågar framför allt testa!


"Ahaa! Ett Liljeholmens har poppat upp!" (Fotograf: Yvonne)


Jag har nu också förstått att man inte "förstör" sin hund om man misslyckas lite ibland, pga av att en metod kanske inte passar ens hund eller en själv ELLER att man som förare klantar till det lite då och då (ehuum...) genom taskig tajming, hjärnsläpp eller andra mänskliga "åkommor", så länge man gör det genom LEKEN! Så otroligt skönt egentligen....vilken frihet! Att VÅGA misslyckas!! Gör om - gör rätt - med LEK och GLÄDJE - så förstörs ingenting! Möjligtvis kanske inlärningstiden förlängs, men DET....gör inte oss något iaf, vi har inte bråttom, eller hur min underbara lilla hund?


          

  


        

Älskade fladder-höna! <3 


Tack Yvonne! för att du fotade oss!;-)

 
 
Ingen bild

Anna Gewalt

19 oktober 2010 12:18

Vilka söta och underbara bilder!

 
Ingen bild

yvonne

19 oktober 2010 13:57

Vad roligt med mer bilder! Måste bara påpeka att bilderna av Norma och dig i skogen togs av snälla Sebastian! Så många kloka ord om hundhållning! Håller med om allt!
Lev väl!

Lena

19 oktober 2010 14:32

Ahaa, vad det Sebastian som var fotografen i skogen! Ja, du ser...inte såg och tänkte jag på det när vi var mitt uppe i uppletet! ;-)

 
Ingen bild

Linda

19 oktober 2010 14:38

Du ÄR Klok som en bok Lena:) Alla är vi olika förare & Norma passar dig som handen i handsken .Nästan så man ka se då du får hjärsnläpp & rädslan skiner i ansiktet över att du tror att du försört ngt - så tittar man på din lilla hund ,så frimodig & öppen för ett nytt förslag . Hennes blick är SÅ VACKER & det var underbart att få klämma på henne -så otroligt fin i sin kontakt & någon stanns i den blicken fann jag ngt jag saknat länge ....
TACK Lena för fina ord & viset du utvecklat dig & Norma på !

Lena

19 oktober 2010 15:17

Som jag sagt tidigare så är det jag som ska tacka dig och Anna för att jag fick förtroendet att bli Normas matte trots att jag inte kunde briljera med tidigare tävlingserfarenhet eller andra meriter. Men å andra sidan har jag en stor portion vilja och envishet när det väl gäller vilket jag hoppas ska ge någon form av resultat i framtiden;-)

 
Anna Trolle

Anna Trolle

19 oktober 2010 15:25

Låter underbart och så kul att läsa om er helg och bilderna är så jättefina! Tack för fina ord och jag är så glad över alla era framsteg, kommer du ihåg när vi startade? det gick att göra ngt i 5min sedan behövdes det en paus för att andas och hitta tillbaka igen - jag som vart med er från början i er träning ser en enorm utveckling, framförallt att se hur du utvecklats till att bli en hundförare. Det har vart sååå kul att hjälpa dig Lena och att jag fick vara med i grundarbetet som är såå viktigt och måste få ta den tid det tar.

Jag kommer alltid hålla på dig och Norma speciellt mycket!

// Anna

http://www.trollfamilljen.bloggagratis.se

Lena

19 oktober 2010 15:39

TACK Anna!! Jaa, nog kommer jag ihåg början av vår träning...ujuj...haha;-)Hade inte du varit en sådan otroligt pedagogisk person och med ett obegripligt tålamod;-), så hade vi nog flippat ur alla tre *asg*;-D
Idag säger jag till alla...att jag är SÅ GLAD för att du inte gav dig när jag slet mitt hår och inte såg några framsteg och att vi "tragglade" oss igenom det sååå viktiga grundarbetet!
Visst...Norma är inte världens mest lätt-triggade och ihärdigaste hund på lydnadsplanen än och kanske aldrig kommer att bli(?), men med min växande säkerhet i momenten och som förare kanske vi håller ett lydnadsprogram en vacker dag;-)Och det har vi grundarbetet att tacka för isf! ;-)
Kram på dig Trolle-tränare!

 
Anna Trolle

Anna Trolle

19 oktober 2010 17:51

Tack Lena men det var faktiskt du som var envis redan från början, alltid mkt lättare att stå bredvid..vad jag menar är att du som hundförare har utvecklats enormt mkt och att det är viktigt för alla att lägga ner tid på de grundläggande bitarna som kontakt, följsamhet, samarbete, lek kontra krav..många många förare slarvar just med detta. Nu har du kommit ytterligare en bit på vägen och ska träna på uthållighet, ta hjälp av din träningsgrupp med detta så ska du se att ni kommer bli tävlingsklara för ett helt lydnadprogram kanske även en halvmolnig dag :-)

Norma är en naturbegåvning i skogsarbetet och lite svårare i lydnaden men jag har hela tiden sagt att det kommer bli jättebra och jag tror med er fina kontakt att du kommer att få en stabil hund som är jämn i lydnaden (alltså inte pendlar mellan nollor och tior) och det är kanon!

Dessutom så håller du Norma i sånt fint skick konditionsmässigt och tänk bara hur duktig du vart på att göra de dagliga läxorna i platsliggningen och vad det gav för resultat, minns du i början när du inte fick henne att ens lägga sig ner på ditt kommando? - sträck på dig Lena - DU har gjort ett kanonjobb och jag hoppas få se er till nästa år på tävlingsplan! :-)

http://www.trollfamiljen .bloggagratis.se

 
nathalie

nathalie

20 juli 2012 10:54

Lilla mamsi! :)

http://ellenathalie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 13 augusti 2010 21:08

Så kunde Janne ha sagt när jag ringde och sa att jag backat in i muren....! Men det gjorde han inte...han är för snäll för det...men jag hoppas han tänkte det iaf för han var tyst ovanligt länge innan han sa något! Vilken klassiskt kärringtabbe!!  ...

Av Lena - 11 augusti 2010 09:45

Igår var en perfekt dag för geocaching! Solen sken utan att det var för varmt och som sällskap hade jag och Norma med oss Mikaela och Tindra, två lättsamma roliga tjejer som gjorde dagen fulländad! Spänning, historia, motion, äventyr, skratt, frust...

Av Lena - 10 augusti 2010 08:53

....får det bli! Känner mig väldigt vågad och tänkte jag skulle bli med ros!Kan man annat än älska dessa underbara blommor? Men själv jag har aldrig vågat mig på att köpa sådana då det sägs att de är så svåra att sköta och att det är ett evigt kämp...

Av Lena - 9 augusti 2010 17:46

Idag fick båda hundarna följa med på skattjakt. Vi hade cachen Fornborgen bakom Lemshaga som mål och det blev en lagom promis även om det var en ganska så tuff backe sista biten med tanke på Wera men hon hängde på bra. Otroligt vacker utsikt men ...

Av Lena - 9 augusti 2010 11:22

               

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards